- Według jednego z badań, pracownicy zdalni pracują o 1,4 dnia w miesiącu więcej niż ich odpowiedniki pracujące w biurze, co daje ponad trzy dodatkowe tygodnie pracy w roku.
- 29% pracowników zdalnych stwierdziło, że zmaga się z równowagą między pracą a życiem prywatnym, a 31% stwierdziło, że musi wziąć dzień wolny od pracy ze względu na swoje zdrowie psychiczne.
- Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na utrzymanie wydajności pracowników jest robienie przerw w ciągu dnia. Technika Pomodoro jest jedną z takich metod, dzięki której pracownicy mogą na chwilę zdekompresować się i wrócić odświeżeni i gotowi do koncentracji.
Wielu pracowników i właścicieli firm od lat pracuje w domu, dzięki rozwojowi technologii, która umożliwia pracę zdalną. Dla coraz większej liczby Amerykanów jest to norma. Obecnie, w obliczu niedawnego wybuchu epidemii COVID-19, większość firm i ich pracowników podąża za tym przykładem, podnosząc kwestię: Czy ten układ pracy jest produktywny?
W badaniu przeprowadzonym przez Airtasker w 2019 r. stwierdzono, że tak. Naukowcy przeprowadzili badania wśród 1 004 pełnoetatowych pracowników w całych Stanach Zjednoczonych na temat ich wydajności, dojazdów do pracy i innych aspektów ich życia. Wśród tej grupy było 505 osób, które pracowały zdalnie. Badanie wykazało, że praca w domu nie tylko przynosi korzyści pracownikom poprzez wyeliminowanie ich codziennych dojazdów do pracy, ale także zwiększa wydajność i prowadzi do zdrowszego stylu życia. Jest to sytuacja korzystna dla obu stron, którą pracownicy cenią sobie za swoją elastyczność, ale często kosztem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
Jak być produktywnym w domu
Zważywszy na to, że wszystkie nowoczesne udogodnienia w domu przyciągają naszą uwagę, byłoby zrozumiałe, gdyby pracodawcy dostrzegli spadek wydajności, a jednak jest odwrotnie. Według badania Airtasker, telepracownicy "pracowali 1,4 dnia więcej w miesiącu, lub 16,8 dnia więcej w roku" niż osoby, które pracowały w biurze.
Jednak naukowcy odkryli również, że praca w domu może być bardziej stresująca niż praca w biurze. Około 29% respondentów pracujących na odległość stwierdziło, że trudno jest im utrzymać zdrową równowagę między pracą a życiem prywatnym. Tylko 23% pracowników biurowych zgłosiło tę samą walkę.
Ponadto 54% pracowników zdalnych i 49% pracowników biurowych stwierdziło, że odczuwało "nadmierny stres w ciągu dnia pracy", 45% pracowników zdalnych i 42% pracowników biurowych "doświadczyło wysokiego poziomu niepokoju w ciągu dnia pracy", a 37% pracowników zdalnych i 35% pracowników biurowych stwierdziło, że "zwlekało z wykonaniem zadania do jego zakończenia".
Aby pomóc twojemu zespołowi pozostać skoncentrowanym i wydajnym podczas tej pracy - od fazy domowej - podczas zwalczania stresu i utrzymywania równowagi między pracą a życiem prywatnym, oto kilka wskazówek, które pomogą ci w tym.
Zrób przerwy.
Według badania Airtasker, najbardziej efektywnym sposobem na utrzymanie produktywności pracowników zdalnych było robienie przerw (37%). Badanie wykazało, że pracownicy biurowi robili krótsze przerwy niż pracownicy zdalni, choć wykazano, że dłuższe przerwy zwiększają wydajność.
Zachęcaj swoich pracowników do tego, by co jakiś czas wstawać w trakcie dnia pracy, zwłaszcza gdy są szczególnie zdekoncentrowani lub rozproszeni, by wziąć zdrową przekąskę, przejść się po domu, zadzwonić do przyjaciela, pomedytować itp.
Wielu ludzi znajduje sukces używając Techniki Pomodoro, która podąża za tą metodą:
- Wybierz zadanie.
- Pracują nad nim przez 25 minut.
- Po upływie 25 minut należy zaznaczyć zaznaczenie na kartce papieru.
- Zróbcie pięciominutową przerwę. (To oznacza zakończenie jednego sprintu "Pomodoro").
- Po każdych czterech trybach sprintu "Pomodoro" należy zrobić dłuższą przerwę.
- Kontynuuj to przez cały dzień, aż do zakończenia dnia pracy.
Ta technika może pomóc twoim pracownikom w dekompresji i przywrócić większą koncentrację.
Postępuj zgodnie z harmonogramem.
Drugim najbardziej popularnym sposobem na utrzymanie produktywności pracowników w domu jest ustalenie godzin pracy (33%). Zachęcaj pracowników do utrzymywania tego samego harmonogramu, który robili, gdy wchodzili do biura. Podążanie za rutyną pomoże pracownikom czuć się bardziej ustrukturyzowanymi i wydajnymi, a także pomoże utrzymać koncentrację ich uwagi.
Zachowaj listę rzeczy do zrobienia.
Ankieta Airtasker wykazała również, że 30% zdalnych pracowników stwierdziło, że prowadzenie listy rzeczy do zrobienia pomogło im w zwiększeniu produktywności. Zachęcaj pracowników do zapisywania tego, co chcą osiągnąć każdego dnia, aby nie przeskakiwać z zadania do zadania. Teraz, gdy Ty i Twój zespół pracujecie zdalnie, komunikacja jest krytyczna. Ustalaj codzienne lub cotygodniowe spotkania, podczas których Ty i Twój zespół dyskutujecie i ustalacie priorytety projektów, w tym terminy, abyś mógł pozostać na bieżąco.
Wyeliminuj rozpraszanie uwagi.
Naukowcy stwierdzili, że oprócz spędzania większej ilości czasu na pracy, pracownicy zdalni tracili 27 minut dziennie na rozpraszanie uwagi, w przeciwieństwie do 37 minut straconych przez rozproszonych pracowników biurowych. Badanie wykazało również, że tylko 8% pracowników zdalnych i 6% pracowników biurowych stwierdziło, że trudno jest skupić się na swoich zadaniach.
Sms-y, rozmowy telefoniczne, media społecznościowe - wszystko to jest formą rozpraszania uwagi. Zwłaszcza w domu pracownicy będą doświadczać wielu zakłóceń w ciągu dnia. Kroki, które pracownicy mogą podjąć, aby zachować koncentrację, obejmują wyciszanie telefonów, pracę w przestrzeni biurowej, a nie w łóżku lub na kanapie, oraz trzymanie się z dala od części domu, które w przeciwnym razie mogłyby ich skusić do zwrócenia uwagi gdzie indziej.
Korzyści z pracy zdalnej
Jedną z największych korzyści, jakie pracownicy zyskują dzięki pracy zdalnej, jest to, że nie muszą już dojeżdżać do pracy. Według badań Airtasker, dojazdy do pracy doprowadziły do tego, że co czwarty respondent rzucił pracę. W rzeczywistości wielu pracowników stwierdziło, że byliby skłonni zrezygnować z wielu rzeczy, aby zakończyć swoje dojazdy do pracy.
Przeciętny Amerykanin dojeżdża do pracy już prawie 30 minut. Tyle czasu w drodze oznacza, że pracownicy wydają więcej pieniędzy na paliwo, nie wspominając o kosztach konserwacji i napraw z powodu zużycia ich pojazdów. Według naukowców, przeciętny pracownik zdalny zaoszczędził ponad 4,500 dolarów na rocznych kosztach paliwa. Brak codziennych dojazdów do pracy również doprowadził do niewielkiego spadku kosztów utrzymania, przy czym pracownicy zdalni wydają 55 dolarów miesięcznie w porównaniu do 59 dolarów miesięcznie wydawanych przez pracowników biurowych. Dodatkowo, pomaga to środowisku poprzez zmniejszenie liczby osób korzystających z samochodów, pociągów i autobusów do i z biura.
Oprócz oszczędności kosztów, respondenci stwierdzili, że po wyeliminowaniu dojazdów do pracy mają więcej wolnego czasu. Średnio pracownicy stwierdzili, że w rezultacie mają dodatkowe 17 dni wolnego czasu.
Część z tych odzyskanego czasu została przeznaczona na budowanie zdrowszych nawyków wysiłkowych. Według naukowców, pracownicy zdalni spędzali dwie godziny i 44 minuty na ćwiczeniach fizycznych w każdym tygodniu, co oznacza 25-minutowy wzrost w porównaniu z pracownikami biurowymi.
Dodatkowo, choroby szybko rozprzestrzeniają się wśród współpracowników dzielących tę samą powierzchnię biurową. Biura są zazwyczaj wypełnione ludźmi, którzy pracują blisko siebie i dzielą się zarazkami, nie zdając sobie z tego nawet sprawy. Wraz z rozprzestrzenianiem się koronaawirusa, wiele stanów wydało zarządzenia "stay-at-home", a wiele firm nakazało pracownikom pracować z domu, aby "spłaszczyć krzywą" pandemii. Zezwolenie zespołowi na pracę w domu pomaga powstrzymać rozprzestrzenianie się COVID-19 pomiędzy członkami personelu z innymi pracownikami i ich rodzinami.
Zarządzanie relacjami w pracy
Jedną z wad pracy w domu jest to, że pracownikom może być trudniej nawiązać kontakt ze współpracownikami. Według badania 70% respondentów stwierdziło, że utrzymywanie relacji ze współpracownikami jest równie ważne jak praca. Tylko 19% stwierdziło, że praca ma pierwszeństwo przed relacjami ze współpracownikami, podczas gdy pozostałe 11% stwierdziło, że relacje ze współpracownikami mają wyższy priorytet.
Jako pracodawca, rozważ wykorzystanie wideokonferencji w celu zebrania pracowników przynajmniej raz w tygodniu, aby nadal czuli się częścią zespołu.
Jednak zbyt duży kontakt może utrudnić wydajność. Chociaż miło jest być zaprzyjaźnionym ze współpracownikami, naukowcy odkryli, że takie relacje mogą rozpraszać uwagę. Pracownicy biurowi spędzali średnio 66 minut dziennie na omawianiu tematów niezwiązanych z pracą, podczas gdy pracownicy zdalni tylko 29 minut robili to samo. Menedżerowie okazali się być szczególnie rozpraszający, ponieważ spędzali prawie 70 minut na rozmowach na tematy niezwiązane z pracą, w porównaniu z 38 minutami spędzanymi średnio przez osoby niebędące kierownikami.
W rezultacie rozproszenie uwagi ze strony kadry kierowniczej dotknęło pracowników zdalnych w mniejszym stopniu niż ich kolegów z pracy w biurze - odpowiednio 15% i 22%.