Najpierw pojawili się japońscy producenci w latach 80-tych, potem koreańscy na początku lat 80-tych, teraz Australijczycy spoglądają w dół z lufy świeżego napadu nowych i odrodzonych namiotów samochodowych z pozornie niepowstrzymanych Chin.
Chiński przemysł motoryzacyjny doświadczył bezprecedensowego boomu w ciągu ostatnich 10 lat, wypuszczając coraz więcej samochodów w karkołomnym tempie.
Podczas gdy większość tego postępu skorzystała z korzystnej polityki rządowej, aby utrzymać chińskich nabywców samochodów kupujących produkt krajowy, a nie importowany, to nie powstrzymało największych grup samochodowych w kraju od wyznaczenia sobie ambitniejszych celów eksportowych - jak notorycznie konkurencyjne i trudne pole bitwy tutaj w Australii.
Prawdopodobnie słyszeliście, że niektóre godne uwagi markizy z przeszłości, jak MG, są teraz chińskich samochodów, więc mamy zamiar rozbić dużych graczy przez grupę auto, i które pojazdy na rynku australijskim w 2019 i 2020 są własnością i produkowane przez chińskie firmy samochodowe.
Geely Auto
Nigdy nie słyszałeś o Geely'm? Zrozumiałe, marka nie sprzedaje swojej własnej nazwy lub chińskiego rynku marek w Australii, ale Geely jest jednym z najbardziej bogatych i potężnych konglomeratów samochodowych w Chinach.
Firma Geely jest obecnie właścicielem marek samochodów, które z pewnością są nadal sprzedawane w Australii, w tym Volvo, Lotus, The London Taxi Company (obecnie London EV Company) i Proton. Firma Geely jest także właścicielem zupełnie nowego namiotu, który ma oczy szeroko otwarte na Australię (ostatecznie) o nazwie Lynk & Co, wykorzystującego podwozie i technologię Volvo.
Podczas gdy marka nie planuje rozbudowywać i tak już ogromnego katalogu tabliczek znamionowych, ma wiele pojawiających się i zelektryfikowanych tabliczek znamionowych - takich jak Geometria - które pewnego dnia mogą dotrzeć do australijskich wybrzeży.
Podobnie jak indyjski konglomerat Tata (który jest właścicielem Jaguara Land Rovera), Geely w przeszłości nie ingerował w projektowanie i rozwój swoich zachodnich spółek zależnych, dzięki czemu jego zagraniczna własność jest niezauważalna dla nabywców.
W tym celu Volvos są projektowane i rozwijane głównie na rodzimym rynku szwedzkim, a także budowane na europejskich liniach produkcyjnych.
Silnik SAIC
SAIC Motor (dawniej Shanghai Automotive Industry Corporation) jest jednym z najbardziej agresywnych chińskich operatorów w Australii, który w ostatniej dekadzie napinał swoje korporacyjne mięśnie, aby nabyć niegdyś niestabilne europejskie marki, takie jak MG (dawniej Morris Garages) i LDV (dawniej Leyland DAF Vans).
Obydwie marki ponownie pojawiły się na rynku australijskim, wykorzystując namiot MG Motor do samochodów osobowych i LDV do pojazdów użytkowych (ten drugi dystrybuowany przez Ateco Group). Pomimo wczesnych zmagań, SAIC osiąga obecnie względny sukces dzięki przystępnej i ulepszonej ofercie produktów w ważnych segmentach z długimi gwarancjami.
W przeciwieństwie do swojego rywala Geely - SAIC tylko częściowo projektuje swoje samochody na rynku australijskim poza granicami Chin i buduje je na chińskich liniach produkcyjnych.
Great Wall Motors
Great Wall jest również jedną z największych grup samochodowych w Chinach, ale w przeciwieństwie do SAIC lub Geely - nie kupił zachodnich marek dla swoich produktów.
Zamiast tego firma Great Wall poczyniła powolny, ale stały postęp w Australii dzięki prostym i przystępnym cenowo chińskim pojazdom z podwójną kabiną, takim jak Steed, a także pod marką Haval SUV.
Marka ma duże plany poszerzenia swojej oferty eksportowej w zakresie napędów po prawej stronie, a na horyzoncie pojawia się mnóstwo nowych produktów zarówno pod Wielkim Murem, jak i banerami Haval. Marka wprowadza również na rynek luksusowe SUV-y pod chińską marką Wey i posiada całkowicie elektryczną markę samochodów miejskich Ora, z których żaden nie zostanie wkrótce wprowadzony na rynek australijski.
Czy samochody Great Wall są dobre? Mogą być za uznanymi konkurentami pod względem dopracowania i specyfikacji, ale anegdotycznie, komentatorzy mówią nam, że są zadowoleni ze swoich ciężarówek.
Obecnie pojazdy marki Great Wall są projektowane i produkowane w zakładach w Chinach, jednak może się to zmienić w związku z zakupem przez chińskiego giganta tajskiej fabryki General Motors, w której produkowano Holden Colorado.
BAIC
BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Corporation) jest godny uwagi dla Australijczyków jako firma macierzysta nieco bardziej rozpoznawalnej marki: Foton.
Foton, znany przede wszystkim z tunlandskiego pick-upa z podwójną kabiną, jest producentem pojazdów użytkowych, który sprzedaje również w Australii lekkie i średnie samochody ciężarowe Aumark.
Chociaż Foton może nie mieć względnej trakcji swoich chińskich odpowiedników, od 2012 r. udało mu się utrzymać w wysoce konkurencyjnym segmencie rynku.
Silnik Dongfeng
Dongfeng nie jest marką, o której prawdopodobnie słyszeliście, ponieważ jego zaangażowanie w światową scenę motoryzacyjną jest w dużej mierze jednym z przedsięwzięć joint venture umożliwiających japońskim i europejskim producentom samochodów zdobycie pozycji na rynku chińskim.
Jednak samochody wyprodukowane przez chińskiego giganta mogą dość szybko uderzyć w australijskie ulice, ponieważ australijska firma EV Automotive, która rozpoczęła działalność, zawarła umowę w celu zabezpieczenia niewielkich ilości przykładów linii elektrycznych tej marki z napędem na prawą rękę.
Ostatecznie marka EV Automotive, Dongfeng Glory E3 średniej wielkości elektryczny SUV, ma trafić na australijskie ulice w tym roku. Oferuje on konkurencyjny zasięg 405 km i jest ukierunkowany na cenę "mid-sixty-grand". Wkrótce po E3 pojawi się furgonetka, a EV Automotive nie będzie korzystać z modelu dilera, mając nadzieję na sprzedaż bezpośrednio klientom za pośrednictwem portalu internetowego.
Chery
W latach 2011-2014 Chery może zapamiętać krótką i niezbyt pamiętną wizytówkę na australijskim rynku nowych samochodów. W tym czasie samochody z chińskiego przedsiębiorstwa państwowego sprzedawały się słabo, częściowo ze względu na przestarzałą konstrukcję i nienajlepsze parametry bezpieczeństwa.
Od tego czasu marka zrewolucjonizowała swoją ofertę w Chinach, aby zaoferować znacznie bardziej nowoczesną linię SUV-ów i sedanów, i choć okazjonalnie zauważono Chery'ego, to jednak mówi się, że służy on tylko do celów testowych, ponieważ chińska marka na razie koncentruje się na rynkach pojazdów z napędem na lewą rękę.
Yutong Bus
Niewielki dla nabywców samochodów, ale działający w Australii, który być może widziałeś na ulicach, Yutong jest producentem pojazdów użytkowych, który specjalizuje się w autobusach. Chińska firma twierdzi, że ma 15-procentowy udział w światowym rynku branży autobusowej i konkuruje w Australii z uznanymi graczami: Toyotą, Fuso (Mitsubishi), Mercedesem-Benzem i Volvo.
Yutong widzi zelektryfikowaną przyszłość "nowej energii" i już teraz wprowadza na rynek międzynarodowy wiele opcji całkowicie elektrycznych autobusów w celu wprowadzenia ich do Australii na większą skalę.