loader

Jak używać klucza dynamometrycznego?

Klucz dynamometryczny jest potrzebny wszędzie tam, gdzie konieczne jest dokręcenie śruby z odpowiednim momentem obrotowym.

Każde połączenie śrubowe powinno być dokręcone kluczem dynamometrycznym. Śruba lub nakrętka powinna być dokręcona tylko do maksymalnego możliwego momentu. Zbyt mocne dokręcenie śruby może prowadzić do zerwania gwintu, odkształcenia, rozciągnięcia i problemów w późniejszym czasie, gdy śruby zostaną usunięte.

W praktyce w warsztacie lub fabryce precyzja nie jest jednak konieczna. Klucz dynamometryczny powinien być używany tylko w miejscach, które są absolutnie konieczne, wygodne lub wyraźnie uzasadnione.

Niezbędny klucz dynamometryczny

Klucz dynamometryczny jest niezbędny do dokręcania głowicy silnika. Wie o tym każdy mechanik. Blok silnika jest zazwyczaj przykręcony do głowicy co najmniej 10 śrubami. Czasami jest ich więcej. Aluminiowa głowica odkształci się, jeśli będą one dokręcane z nierówną siłą. Albo, co najwyżej, gazy znajdą drogę do najsłabszego punktu każdego połączenia. Jeśli dokręcamy śruby głowicy "ręcznie", ryzykujemy szybkie spalenie uszczelki lub, co gorsza, nieodwracalne uszkodzenie bloku silnika lub głowicy, jeśli użyto stopu aluminium. Obszar ten jest na tyle wrażliwy, że należy nie tylko zastosować właściwy moment obrotowy, ale również dokręcać śruby w odpowiedniej kolejności, w kilku seriach i stopniowo zwiększać moment obrotowy.

Potrzebny klucz dynamometryczny

Klucz dynamometryczny przydaje się również w miejscach, gdzie śruby lub wkręty są delikatne. Istnieje cienka granica między spowodowaniem uszkodzeń a prawidłowym dokręceniem elementów. Klucza dynamometrycznego używamy, gdy nakrętki są wykonane z tworzywa sztucznego (zdarza się to przy elementach wewnętrznych) oraz gdy łączone elementy są wykonane z cienkiego aluminium lub tworzywa sztucznego, jak bagażniki dachowe. Łatwo zauważyć niebezpieczeństwo, jeśli przykręcimy je zbyt mocno. Zbyt mocne przykręcenie może spowodować uszkodzenie elementu, a także ryzyko, że rower "odleci" lub uszkodzi dach. Dlatego też, szczególnie w markowych akcesoriach, zawsze podawany jest moment dokręcania śrub.

Przydatny klucz dynamometryczny

Dla warsztatów wulkanizacyjnych obowiązkową pozycją powinien być klucz dynamometryczny. Należy zaznaczyć, że klucz dynamometryczny jest rzadko używany w przypadku pośpiechu. Do wstępnego dokręcenia śrub kół należy używać wyłącznie klucza elektrycznego lub pneumatycznego. Następnie za pomocą klucza dynamometrycznego należy dokręcić każdą śrubę. Dlaczego? Aby zapewnić możliwość demontażu koła w przypadku jego uszkodzenia na drodze, używa się standardowego klucza. Ponadto, aby mieć pewność, że koło się nie rozpadnie, należy dokręcić śruby tak mocno, jak to możliwe "na wszelki wypadek".

Klucz dynamometryczny

Jaki klucz dynamometryczny wybrać?

Należy zwrócić uwagę nie tylko na markę i jakość klucza, ale także na zakres momentu obrotowego, jaki może on wytrzymać. Duży klucz z zakresem momentu obrotowego 40-200 Nm (śruby kół dokręca się zazwyczaj momentem 80-120 Nm) będzie odpowiedni do dokręcania kół. Jednak klucz o większym zakresie momentu obrotowego może nie nadawać się do dokręcania małych śrub głowicy silnika. Klucz ten jest za duży do elementów wewnętrznych i np. aluminiowych bagażników dachowych. Moment dokręcania dla tych śrub wynosi 5-15 Nm. Potrzebny będzie klucz o zakresie 2-20 Nm. Klucze dynamometryczne znajdziesz w ofercie sklepu internetowego na stronie https://dynamometryczne.pl/klucze-c7.

Jak go używać?

Klucz dynamometryczny nigdy nie powinien być używany do odkręcania zakleszczonych śrub. Klucza dynamometrycznego należy używać wyłącznie do dokręcania śrub. Jeśli klucz dynamometryczny jest regulowany, najpierw ustawiamy pożądany moment obrotowy pokrętłem na jego rękojeści (widać skalę), następnie nakładamy klucz nasadowy na klucz nasadowy i powoli dokręcamy śrubę. Przestajemy kręcić, gdy usłyszymy charakterystyczne "kliknięcie".

Istnieją również prostsze klucze, które posiadają uchylną skalę. Skala przechyłowa oznacza, że strzałka na skali przechyla się im bardziej przykładamy do niej siłę. Możesz po prostu obserwować skalę, aby zobaczyć, kiedy przestanie się obracać. Istnieją również klucze ze sprzęgłem, które uniemożliwiają dokręcanie śrub przy użyciu zbyt dużej siły.

Zobacz

Wkrętaki dynamometryczne możemy podzielić na podstawie ich konstrukcji na dwie grupy: 1. klucze dynamometryczne z regulowanym momentem obrotowym 2. klucze dynamometryczne ze stałym momentem obrotowym 1. Wkrętaki dynamometryczne z regulowanym momentem obrotowym Wkrętaki z regulowanym momentem obrotowym są wyposażone w mechanizm, który można regulować w zależności od potrzeb...

Reperaturki są używane do naprawy części karoseryjnych samochodów wszelkiej maści, w tym praktycznie wszystkich znanych nam modeli. Reperaturki na zamówienie Reperaturki, w tym reperaturki na zamówienie, to elementy, dzięki którym możemy uzupełnić skorodowane fragmenty karoserii. To dzięki nim jesteśmy w stanie zmienić ubytki w karoserii, a raczej...

Choć może się wydawać, że zapach do samochodu nie jest najważniejszym elementem wyposażenia, to jeśli jest odpowiednio dobrany, sprawi, że poczujemy się komfortowo i łatwiej oraz bezpieczniej będzie nam się prowadzić samochód. Jak wybrać trwały zapach samochodowy? Wybierając zapach do wnętrza pojazdu, należy wziąć pod uwagę wiele niuansów. Na przykład rodzaje...