loader

Brak powietrza w oponie? To nie musi być dramat!

Brak powietrza w oponie możemy rozwiązać na kilka sposobów. Samodzielnie – kiedy powietrze ucieknie podczas jazdy w terenie, lub w warsztacie samochodowym. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań są łatki do opon.

Warsztat wulkanizacyjny oceni jakość opony i wielkość dziury

Jedną z możliwości naprawy przebitej opony jest założenie łatki po wewnętrznej stronie opony, tzw. wulkanizacja na zimno. W takim przypadku opona jest zdejmowana z krążka, powierzchnia wokół przebicia jest ścierana, a uszkodzenie uszczelnione specjalną łatką. Jest to lepsza metoda naprawy niż opaska uciskowa - jest niezawodna i trwała, zwłaszcza w przypadku przebić bocznych, gdy uszkodzeniu ulega nie gruba część bieżnika opony, ale cieńsza ściana boczna. Wśród wad można zauważyć tylko wyższy koszt: oprócz samej naprawy opony, będziesz musiał zapłacić za demontaż i montaż koła, montaż opon i wyważenie. Inna metoda to instalacja tak zwanego „grzyba” naprawczego. „Czapka” grzyba to łatka, a „noga” jest nawleczona od wewnętrznej strony opony na zewnątrz. Po przyklejeniu plastra, nadmiar części nogi jest odcinany tak jak w przypadku opaski uciskowej. W ten sposób zamknięta jest nie tylko wewnętrzna powierzchnia opony, ale także sam otwór. Zalety i wady tej metody naprawy są zasadniczo takie same jak w przypadku łaty.

Skrajnym, „awaryjnym” środkiem przy naprawie przebitego koła jest zainstalowanie w nim dętki. Zwykle tę metodę stosuje się w przypadku opon, które nie nadają się już do naprawy. Dziś prawie wszystkie nowoczesne opony są bezdętkowe, to znaczy nie są przeznaczone do montażu dętki, więc nie należy długo jeździć naprawianym w ten sposób kołem. Założenie dętki to tymczasowe rozwiązanie do jazdy przed zakupem nowej opony, a czasami koła te pozostawia się jako zapasowe.

Łatki do opon

Łatki do opon, czyli jak poradzić sobie z dziurą w oponie?

Zupełnie odmiennie postępujemy, kiedy problem z oponą pojawił się podczas jazdy. W takim przypadku pomoże nam zestaw do naprawy opon, który kosztuje maksymalnie kilkaset złotych. Pamiętaj, aby zaopatrzyć się w go przed długą podróżą. Jeśli przebijesz oponę jakimś ostrym przedmiotem na drodze, możesz ją załatać własnymi rękami. W takim przypadku nie jest nawet konieczne zdejmowanie koła. Wymaga to pewnych umiejętności i wiedzy, ale najważniejsze jest posiadanie przy sobie zestawu naprawczego i odpowiedniego narzędzia - zwykle wszystko, czego potrzebujesz, możesz kupić w hipermarkecie.

Jeśli sam poradziłeś sobie z naprawą, nie musisz później odwiedzać warsztatu. Jednak jeśli istnieje, choć najmniejsza wątpliwość, że wszystko zostało zrobione poprawnie, lepiej zaufać profesjonalistom. Warsztat może wykonać łatkę wewnętrzną lub tzw. "grzybek" (w rzeczywistości jest to jednocześnie opaska uciskowa i łatka) - bardziej niezawodna i trwała metoda naprawy.

Istnieje inna opcja samodzielnej naprawy. Za pomocą płynnego uszczelniacza w aerozolu. Są one sprzedawane w butlach. Pierwszym krokiem jest usunięcie obcego przedmiotu z miejsca wkłucia i podniesienie koła - jest to wskazane, aby koło mogło się swobodnie obracać. Następnie wlej uszczelniacz do wnętrza opony przez zawór. Zakręć kołem, aby rozprowadzić mieszankę wewnątrz opony. Następnie należy napompować koło i jechać z małą prędkością, aby uszczelniacz równomiernie rozłożył się na wewnętrznej powierzchni opony. Należy pamiętać, że jeśli otwór jest duży, szczeliwo może nie być w stanie go zamknąć. Ponadto prawdopodobnie wpłynie to na wyważenie koła.

Jeśli w oponie pozostanie ostry przedmiot (gwóźdź lub śruba), to może on zadziałać jako gwint. Jednak nie powinniśmy jeździć w ten sposób przez długi czas. Najlepiej, kiedy tylko to możliwe, udaj się do mechanika samochodowego. Dopóki rzecz, która spowodowała przebicie pozostaje w oponie, istnieje szansa, że ciśnienie nie zmieni się lub będzie powoli spadać. W obu przypadkach możesz poruszać się samochodem.

Niekiedy możesz samodzielnie napompować koło i dojechać w ten sposób do warsztatu samochodowego. Kompresor powinien znajdować się w bagażniku każdego samochodu. Jeśli go nie masz, jest to świetny powód do zakupu. Teraz oszacuj, jak szybko spadnie ciśnienie. Jeśli po minucie lub dwóch koło nie spłaszcza opony na drodze, możesz spróbować samodzielnie podjechać do mechanika. Być może będziesz musiał pompować koło raz lub więcej razy po drodze. Jednak jest to łatwiejsze niż podnoszenie samochodu i odkręcanie śrub kół. Jednak nawet do tak prostej operacji potrzebne są pewne umiejętności. Nie pozwól, aby ciśnienie w oponach spadło poniżej 1,5 atmosfery. Jazda z takim ciśnieniem może spowodować nieodwracalne uszkodzenie opony (pęknięcie kordu).

Zobacz

Czy jesteś w stanie naprawić oponę? Czy masz umiejętności, czy potrzebujesz fachowej pomocy? Próba samodzielnej naprawy opony samochodowej wiąże się z pewnymi wymogami. Nie zawsze jest to dozwolone przez prawo. Jest jednak jasno określone, co jest dozwolone, a co nie. Aby kontynuować jazdę po drogach, należy przestrzegać wymagań StVZO. Jakie są korzyści i co jest...

Sonda lambda to pręt na przewodzie. Niech to nie zmyli Twoich oczu. Sonda jest ważnym elementem Twojego samochodu i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie silnika. Czasami jednak może ulec awarii. Sonda lambda, jak wiele innych części samochodowych nie jest nowa. Po raz pierwszy zastosowano ją w samochodach z silnikami Diesla pod koniec lat 70-tych. Jednak upowszechniła się w latach...

Imadła to bardzo popularne przedmioty, które znajdują się w wielu warsztatach domowych. Charakteryzują się dużą siłą nacisku szczęk, dlatego też zastosowanie jest bardzo szerokie. Jakie rodzaje imadeł możemy wyróżnić? Jak wygląda budowa imadeł? Jakie zastosowanie posiadają te przedmioty? W jakich sytuacji może przydać się tego typu sprzęt? Odpowiedzi na te pytania...