Można by pomyśleć, że w przypadku firm motoryzacyjnych bylibyśmy w pewnym sensie do przodu. Przy tak małej populacji, że co roku w Chinach sprzedaje się więcej nowych samochodów niż w naszym kraju, jak ważny może być udział w rynku samochodowym w Australii?
Uznano to za liczbę surową? Nie bardzo. Ale w przeliczeniu na jednego mieszkańca? Tutaj historia robi się interesująca. To sprawia, że nasz rynek samochodowy jest prawdziwym światowym graczem. W zasadzie, sprzedaż nowych samochodów w Australii bywa nieprawdopodobna. Tak, sprzedaż samochodów w Australii spadła w ciągu ostatnich około 18 miesięcy - a rok 2019 był szczególnym dorocznym horroryzmem - a jednak nawet teraz, kiedy mówimy o samochodach sprzedawanych na osobę, jesteśmy już znacznie powyżej naszej wagi.
Ile samochodów jest sprzedawanych w Australii każdego roku?
Potrzebujesz dowodu? Ok, rozważmy tę analizę; w ciągu ostatnich siedmiu lat kupowaliśmy prawie 1,1 miliona samochodów rocznie. Nawet w 2019 r., kiedy sprzedaż spadła o 7,8 procent do najniższego poziomu od 2011 r., nadal kupowaliśmy 1 062 867 nowych samochodów.
Jeśli utrzymujesz wyniki w domu, to w 2011 roku australijskie samochody sprzedawały się na poziomie 1,008 mln, następnie 1,112 mln w 2012 roku, 1,36 mln w 2013 roku i 1,113 mln w 2014 roku. Sprzedaż samochodów australijskich w latach 2015, 2016, 2017, 2018 i 2019 wyniosła 1,155 mln, 1,178 mln, 1,189 mln, 1,153 mln i 1,062 mln, jak wynika z oficjalnych danych o sprzedaży samochodów australijskich.
Podsumowując, dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów w Australii wynoszą ponad 8,0 mln nowych samochodów w ciągu zaledwie siedmiu lat. W kraju liczącym 24 miliony osób. Oznacza to, że ponad 30% naszej populacji kupiło zupełnie nowy samochód w tym samym czasie, w którym gwarancja na nowy samochód udzielona przez Kia jest ważna.
Niesamowite, prawda? A tym bardziej, gdy zaczynasz przekreślać ludzi, którzy tak naprawdę nie jeżdżą (osoby starsze, dzieci itp.). Obawiam się, że nie ma takich danych, ale można sobie łatwo wyobrazić, że te statystyki sprzedaży samochodów w Australii wzrosną do ponad 50 procent populacji z uwzględnieniem wszystkich nie-napędzających kierowców. W rzeczywistości, dane ABS opublikowane w 2017 roku wykazały, że w Australii na 1000 osób przypada 775 pojazdów silnikowych.
Australijskie dane dotyczące sprzedaży samochodów w 2019 r. dowiodły, że nasz nowy rynek samochodowy, mimo że spowalnia, pozostaje niemal na miejscu dzięki regularnemu, siedmiocyfrowemu wyczynowi. Ale choć może się wydawać, że jest to biznes jak zwykle, to jednak nie jest to łatwe, a pojawiają się niepokojące trendy. Po pierwsze, w ciągu 12 miesięcy do grudnia 2019 r. sprzedaż naszych nowych samochodów spadła o prawie osiem procent. To samo w sobie nie jest niepokojące, z tą różnicą, że w 2018 r. sprzedaż spadła w porównaniu z 2017 r., a w 2016 r. również w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Wykazuje on tendencję spadkową na rynku nowych samochodów, która trwa już od kilku lat. Wiele osób obawia się, że najgorsze dopiero nadejdzie, a stagnacja wzrostu płac i skuteczna recesja w handlu detalicznym spowodują, że zaufanie konsumentów będzie coraz niższe.
Najlepiej sprzedające się samochody w Australii
Ponownie, według danych UBS, zestawionych przez GoAuto, liczba sprzedanych samochodów klasy premium lub luksusowych gwałtownie wzrosła od 2000 r. (wzrost o około 6,6% rocznie). Na przykład w 2000 r. samochody klasy premium i luksusowe stanowiły 18% całego rynku. W 2018 r. liczba ta wynosiła 35 procent.
Ale te liczby teraz się zmieniają. Podczas gdy główny nurt rynku trzyma się mocno (cóż, nieznacznie spadł), to dawni luksusowi kochankowie świata nowych samochodów biorą teraz największy przebój.
Rozbicie australijskich statystyk sprzedaży samochodów przez producenta pokazuje, że sprzedaż Audi spadła w tym roku o 11,8 procent, z Land Rover (spadek o 23,1 procent) BMW (spadek o 2,4 procent), Mercedes-Benz (spadek o 13,1 procent), Lexus (spadek o 0,2 procent) wszyscy czują ból.
W rzeczywistości, spośród głównych marek premium, tylko Alfa Romeo zanotowała dodatni wzrost rok do roku, głównie dzięki niewielkiej bazie oczekiwanej od niedawno wprowadzonej marki.
Ból tych liczb nie znajduje jeszcze odzwierciedlenia w naszych topowych markach mainstreamowych, a prawie każda z nich albo utrzymuje swoje wyniki, albo notuje wzrost z roku na rok na zatłoczonym australijskim rynku motoryzacyjnym.
Ile pojazdów elektrycznych (EV) jest sprzedawanych w Australii każdego roku
Krótka odpowiedź? Niewiele. Choć prawdą jest, że nasz rynek wkrótce zostanie zalany nowymi opcjami elektrycznymi (np. Mercedes-Benz EQC i Audi e-tron), to w tej chwili w przestrzeni znajduje się tylko kilka marek. Lwia część sprzedaży jest absorbowana przez Tesla Model S i X (i, w skrócie, 3), ale z marką z Doliny Krzemowej, która nie chce publicznie ujawnić swoich lokalnych danych dotyczących sprzedaży, nie możemy powiedzieć dokładnie, ile z nich znalazło domy w Australii.
W 2018 r. Renault Zoe osiągnęło zaledwie 48 sprzedaży, a w pierwszych czterech miesiącach 2019 r. przeniosło zaledwie dwa pojazdy - podczas gdy Jaguar I-Pace EV SUV znalazł dom dla 47 nabywców w pierwszych czterech miesiącach roku. Sprzedaż Ioniq Hyundai's Ioniq z napędem wyłącznie elektrycznym - który jest dostępny w wersji hybrydowej, hybrydowej z wtyczką i EV - stanowi około 50% całkowitej sprzedaży tego samochodu, a wraz z wprowadzeniem na rynek Kona Electric, ślad węglowy tej koreańskiej marki będzie tylko wzrastał. BMW, pierwsza marka klasy premium oferująca samochody elektryczne, odnotowała 115 sprzedaży i3 w 2018 roku i 27 w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku.
Ale choć liczby te stanowią niewielką część całego rynku, to odsetek ten rośnie. Według oficjalnych danych VFACTS, w 2018 r. około 1336 pojazdów elektrycznych znalazło swój dom - czy to publiczny, czy prywatny - w Australii. W tym roku jednak od stycznia do kwietnia sprzedano ponad 900 pojazdów elektrycznych.
Statystyki sprzedaży samochodów używanych Australia
Pytanie brzmi, czy wszystkie te działania związane z nowymi samochodami mają wpływ na rynek pojazdów używanych? Czy jest on nagle zalewany prawie nowymi modelami, gdy nabywcy spieszą się z modernizacją kół? A może siedzi w stagnacji?
Trudno odczytać dokładną odpowiedź na to pytanie. Choć to zadziwiające, dane ABS opublikowane w styczniu tego roku pokazały, że przeciętny wiek australijskiego samochodu wynosi 10,1 roku - liczba ta nie zmieniła się od 2015 roku, pomimo liczby sprzedanych lub nowych samochodów.
Ile używanych samochodów jest sprzedawanych w Australii każdego roku? Amerykańscy analitycy samochodowi Manheim stwierdzili, że wielkość naszego rynku samochodów używanych wynosi około trzech milionów sztuk rocznie.