Z aplikacji mobilnych, czatów i internetu korzysta niemal każdy z nas. W zależności od potrzeb media te mogą służyć do nauki, pracy czy spędzania wolnego czasu. Wymierną korzyścią jaką niesie ze sobą podłączenie do sieci jest możliwość skorzystania z rozwiązań takich jak e-Urząd. E-Urzędy to platformy internetowe, dzięki którym możemy załatwić urzędowe sprawy pozostając w domowym zaciszu.
Jakie sprawy można załatwić przez e-Urząd?
Przez e-Urząd można załatwić sprawy ogólne np.:
- wysłanie ogólnego pisma do podmiotu publicznego.
związane ze zdrowiem:
- wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ),
- wystawienie e-recepty, e-zwolnienia.
dotyczące ważnych dokumentów tożsamości:
- zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
- wniosek o wydanie dowodu osobistego.
odpisy z urzędu stanu cywilnego:
- wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego.
związane z prawami wyborczymi:
- wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów.
- zawiadomienie o wpisaniu lub dopisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie.
administracyjne:
- złożyć zawiadomienie o wykonaniu zgłoszonych prac geodezyjnych lub prac kartograficznych.
podatkowe:
- sprawdzenie rozliczeń w ZUS i US.
Jak załatwić sprawę w e-Urzędzie w kilku krokach?
- W zależności, jak skomplikowaną sprawę chcemy załatwić (wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, lub odpis aktu małżeństwa) weryfikacja będzie bardziej lub mniej złożona. Lepiej jednak od razu założyć profil zaufany (można to zrobić zdalnie za pośrednictwem banku w którym posiada się otwarty rachunek, akredytowane banki to: PKO BP, ING Bank Śląski, Bank Millennium, Inteligo, Envelo (Bank Pocztowy) oraz Bank Pekao) i mieć pewność, że zostaniemy poprawnie zidentyfikowani.
- Po założeniu konta w danym urzędzie lub potwierdzeniu założenia profilu zaufanego możemy wybrać następujące platformy do załatwienia naszych spraw: https://www.gov.pl/web/gov, https://pacjent.gov.pl/, http://www.cepik.gov.pl/, https://www.podatki.gov.pl/ lub platformy lokalnych e-Urzędów np. w Ełku, Krakowie, Szczecinie itd.
- Aby złożyć wniosek należy zalogować się swoimi danymi lub przy pomocy zaufanego profilu. Po zalogowaniu przez zaufany profil utworzony np. za pośrednictwem banku petent zostanie przeniesiony z powrotem na wybraną platformę, w której będzie miał do wyboru jaką sprawę chce załatwić może to być np.:złożenie wniosku o dofinansowanie z programu 500+, złożenie deklaracji śmieciowej, sprawdzenie ilości punktów karnych itp.
- Niektóre informacje można sprawdzić natychmiast (ilość punktów karnych, czy nowy dowód osobisty jest już gotowy do odbioru) zaś w przypadku tych wymagających podjęcia indywidualnych decyzji będzie trzeba poczekać na wydanie dyspozycji.
- W przypadku składnia niektórych wniosków wymagane będzie uiszczenie niezbędnej wypłaty (oczywiście można to zrobić drogą online).
- Potwierdzenie decyzji i złożonych wniosków wpłynie na skrzynkę ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, skorzystamy z niej dzięki posiadaniu profilu zaufanego) i adres e-mail wpisany we wniosku.
- Decyzję można wydrukować lub załączyć jako niezbędny dokument w innej sprawie załatwianej zdalnie.
Artykuł partnera