loader

Manualna czy automatyczna skrzynia biegów?

Każdy samochód musi mieć skrzynię biegów, ponieważ ten element przekazuje moc silnika do układu napędowego. Informuje on koła, kiedy należy jechać do przodu lub do tyłu. Jest to nieco bardziej skomplikowane, a szczegóły wyjaśniamy dokładnie w naszym przewodniku.

W przypadku automatycznej skrzyni biegów, zmiany biegów dokonywane są samodzielnie w oparciu o obroty i inne czynniki. W przypadku manualnej skrzyni biegów kierowca musi użyć sprzęgła i dźwigni zmiany biegów, aby zmienić bieg.

Manualna skrzynia biegów

Manualna skrzynia biegów jest również znana jako stick-shift, a to mówi wszystko - kierowca dosłownie używa kija do zmiany biegów. Pierwszy samochód twojego taty mógł być wyposażony w kolumnę kierownicy lub dźwignię zmiany biegów montowaną na desce rozdzielczej, ale w nowoczesnym samochodzie dźwignia zmiany biegów jest prawie zawsze montowana pionowo na konsoli środkowej i podłączana do skrzyni biegów za pomocą drążka.

Aby zmienić bieg, tarcza sprzęgła umieszczona pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów musi być zwolniona za pomocą trzeciego pedału umieszczonego po lewej stronie hamulca. Należy zwolnić sprzęgło, wybrać żądany bieg i ponownie włączyć sprzęgło. Zbyt wolne włączenie sprzęgła spowoduje przedwczesne zużycie tarczy, a zbyt szybkie jej włączenie spowoduje zatrzymanie silnika.

Nauka jazdy na drążku zmiany biegów zajmuje trochę czasu, ale to jest satysfakcjonujące i znacznie prostsze niż to brzmi. Prowadząc drążek, czujesz połączenie z samochodem, który jest trudny do odtworzenia z automatyczną skrzynią biegów. Dodatkowo, kierowcy, którzy mogą obsługiwać ręczną skrzynię biegów są w stanie prowadzić praktycznie każdy rodzaj samochodu, w dowolnym miejscu na świecie - w tym w krajach, gdzie wynajem automatycznej jest łatwiejsze do powiedzenia niż zrobić.

W latach 40-tych, 50-tych, a nawet 60-tych XX wieku powszechna była ręczna skrzynia biegów z trzema prędkościami; oryginalny Ford Mustang był standardowo wyposażony w trzy prędkości. Działy inżynieryjne dodawały biegi w miarę postępu technologicznego, a samochody stawały się coraz szybsze i zwiększała się potrzeba wydajności. Czterobiegowa instrukcja obsługi stała się normą na dziesięciolecia, potem pięć, a teraz sześć. Jednak niektóre wysokiej klasy samochody sportowe - jak Porsche 911 - oferują siedem biegów.

Automatyczna skrzynia biegów.

Wierzcie lub nie, skrzynia biegów, która sama zmienia biegi, była kiedyś uważana za luksus, a w wielu modelach przez długi czas była kosztowną opcją. Przeglądaj lokalne ogłoszenia i nieuchronnie zauważysz, że automatyczna skrzynia biegów stała się tak rozpowszechniona, jak elektryczne szyby i klimatyzacja.

Istnieją dwa podstawowe typy automatycznych skrzyń biegów. Tradycyjna automatyczna jest połączona z silnikiem za pomocą hydraulicznego przemiennika momentu obrotowego, a automatyczna dwusprzęgłowa opiera się - zgadliście; dobra robota - para sprzęgieł. Obydwa mogą zmieniać biegi bez ingerencji kierowcy. Proces ten odbywa się hydraulicznie lub elektronicznie poprzez monitorowanie ważnych parametrów, takich jak położenie pedału przepustnicy, prędkość, z jaką porusza się samochód oraz obroty silnika. W wielu samochodach automatycznych, biegi mogą być wybierane ręcznie za pomocą dźwigni zmiany biegów lub łopatek zamontowanych za kierownicą.

Posiadanie tylko dwóch pedałów ma wiele zalet. Przy takiej konfiguracji zatrzymanie silnika jest prawie niemożliwe, a samochód automatyczny jest bardziej płynny i wygodny w prowadzeniu niż stick-shift, szczególnie w ruchu ulicznym. Samochód automatyczny wymaga zazwyczaj mniej czynności konserwacyjnych niż samochód ręczny, choć mogą one być różne w zależności od modelu. Wreszcie, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów często zmienia biegi w ciągu zaledwie milisekund, zapewniając większą wydajność i efektywność.

Czterobiegowe automatyczne skrzynie biegów były normą w branży przez długi czas, a niewielka garstka modeli, które wciąż były w użyciu, miała tylko cztery biegi. Jednak sześcio-, siedmio- i ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest dziś powszechna. Honda buduje dziewięciobiegową skrzynię biegów; Ford i General Motors mają nawet wspólnie opracowaną dziesięciobiegową skrzynię biegów na rynku. Większa liczba biegów oznacza lepsze przyspieszenie, cichszą jazdę po autostradzie i mniejsze zużycie paliwa.

CVT

Trzecim głównym rodzajem skrzyni biegów jest przekładnia bezstopniowa, której nazwa zazwyczaj jest skrótem od CVT. Zamiast biegów, przekładnia CVT opiera się na układzie pasów i kół pasowych, który zapewnia nieskończoną ilość przełożeń. Innymi słowy, przekładnia nigdy nie zmienia biegów. CVT występują również w skuterach, motocyklach i skuterach śnieżnych.

Generalnie rzecz biorąc, samochód wyposażony w CVT jest bardziej płynny w prowadzeniu niż równoważny model wyposażony w zwykłą automatyczną skrzynię biegów. CVT może również poprawić przebieg gazu, co wyjaśnia, dlaczego wiele samochodów hybrydowych jest w nie wyposażonych. To jednak nie wszystkie zalety. Niektórzy nabywcy uważają, że prowadzenie samochodu z CVT jest dziwne, ponieważ nie zmienia biegów. Silnik ma tendencję do przyspieszania, gdy jest przykręcony do CVT, a samochody często dają przyspieszenie jak guma.

Aby zwiększyć akceptację konsumentów, firmy samochodowe czasami oferują samochody wyposażone w CVT z łopatkami zmiany biegów, które wybierają zaprogramowane przełożenia, naśladujące biegi w zwykłym automacie. Nie każdy kierowca doceniłby życie z CVT. Naszą radą jest spróbować przed zakupem i upewnić się, że używasz go w wielu różnych scenariuszach, a nie tylko wokół bloku. Możesz nie zauważyć, co robi za kulisami, aby go poruszać, lub możesz go całkowicie znienawidzić.

CVT znajdują się w niezliczonej ilości samochodów na rynku japońskim, a w Stanach Zjednoczonych stają się coraz bardziej powszechne. Subaru Crosstrek, Mitsubishi Outlander Sport i Honda CR-V należą do modeli, które są wyposażone w CVT. Dodatkowo, niektóre samochody o wysokich osiągach - zwłaszcza Subaru WRX - oferują CVT zamiast standardowego automatycznego.

Która skrzynia biegów jest odpowiednia dla mnie?

Rodzaj skrzyni biegów, jaki powinien mieć następny samochód, zależy od dwóch ważnych czynników: Typu pojazdu, na który patrzysz i Twojego stylu jazdy.

Jeśli termin "dynamika jazdy" nie jest bardzo wysoki na liście priorytetów, kurs jest set-it-and-forget-it spokój zapewniony przez automatyczną lub CVT jest idealny dla Twoich potrzeb. Jeśli uważasz się za entuzjastę, a dojazd do pracy nie jest 45-minutową czystą jazdą typu stop and go - samochód z manualną skrzynią biegów jest bardziej zachęcający do jazdy. Możesz jednak nie mieć wyboru, ponieważ wiele nowych samochodów oferuje tylko jeden rodzaj skrzyni biegów.

Jeśli jesteś gotowy do dania zmiany, pamiętaj, że lista nowych samochodów dostępnych z manualną skrzynią biegów stale się kurczy w Stanach Zjednoczonych. Do stosunkowo niedrogich samochodów oferowanych z kijem należą Volkswagen GTI, Subaru Impreza, Mazda MX-5 Miata/Fiat 124 Spider rodzeństwo oraz Toyota 86. Droższe modele, takie jak BMW M3, Porsche 911 i Jaguar F-Type również są wyposażone w instrukcję obsługi, choć być może trzeba będzie zamówić ją na specjalne zamówienie.

Zobacz

Co to jest glinka do lakieru? Wiele osób zadaje sobie pytanie – co to jest glinka do lakieru?  Glinka samochodowa czy też jak kto woli glinka do lakieru to masa plastyczna, która zawiera polerskie cząsteczki. Jest ona stosowana także w na przykład pastach polerskich. Glinka do czyszczenia lakieru samochodowego pozwala na przeprowadzenie bardzo prostego oraz także...

Liczba nowych automatycznych samochodów poniżej 20 tys. dolarów już teraz szybko się kurczy, ale rygorystyczne wymogi ANCAP i kiepski dolar australijski przyczyniły się do tego, że na przełomie 2019 i 2020 r. segment ten poniósł kolejne ofiary. Kiedyś popularne tabliczki z nazwiskami, takie jak Honda's Jazz i Hyundai's Accent, znalazły blok tnący, a niektóre samochody...

Można by pomyśleć, że w przypadku firm motoryzacyjnych bylibyśmy w pewnym sensie do przodu. Przy tak małej populacji, że co roku w Chinach sprzedaje się więcej nowych samochodów niż w naszym kraju, jak ważny może być udział w rynku samochodowym w Australii? Uznano to za liczbę surową? Nie bardzo. Ale w przeliczeniu na jednego mieszkańca? Tutaj historia robi się...